De eerste stap om aan de slag te gaan met online marketing is om uw doelen te evalueren en ervoor te zorgen dat ze meetbaar zijn. Hoopt u 100 nieuwe klanten aan te melden? 1.000 leads genereren om uw B2B-verkoopproces van brandstof te voorzien?
Daarna moet u een keuze maken over hoe u een online aanwezigheid opbouwt die u helpt dat doel te bereiken en een bijbehorende marketingstrategie voor deze kanalen te creëren. Misschien moet u een e-commercesite opzetten. Als je geïnteresseerd bent in bloggen om de bekendheid en het aantal abonnees te vergroten, probeer dan een blog op te zetten en bedenk hoe je geweldige inhoud kunt maken die het delen op sociale mediakanalen aanmoedigt. Samenwerken met een klant die bereid is om uw bedrijf te evangeliseren door een casestudy of infographic te maken, kan een krachtig sociaal bewijs zijn, aangezien klanten uw bedrijf evalueren. Een eenvoudige website of bestemmingspagina met een formulier voor het vastleggen van leads kan u helpen bij het ontwikkelen van uw merk en het genereren van verkeer. Een eenvoudig analyseplatform (zoals Google Analytics, dat gratis is) kan u helpen te meten hoe u uw marketinginspanningen voor uw oorspronkelijke doel volgt.